Hieronder vind je een overzicht van vragen die ouders stellen bij de start van het schooljaar. Klik ze open om de juiste informatie te vinden.

Wat moet ik doen als mijn kind ziek is?

Toggle accordion

Is uw kind ziek? Breng ons op de hoogte via info@klim.be of telefonisch. Zorg voor een schriftelijke verantwoording als uw kind terug naar school gaat en dien dit zo snel mogelijk in. Een briefje van de ouders volstaat bij een afwezigheid wegens ziekte van 1 tot en met 3 opeenvolgende kalenderdagen en dit maximaal vier keer per schooljaar.

Tip: Vooraan in de schoolagenda vindt u voorbeeldbriefjes die u kunt gebruiken hiervoor. Er is een medisch attest van de dokter nodig wanneer uw kind:

  • 4 of meer opeenvolgende kalenderdagen ziek is
  • in hetzelfde schooljaar al 4 keer afwezig was met een briefje van de ouders (ook bij korte afwezigheden)
Andere afwezigheidsregels vindt u hier.

Waar vind ik het schoolreglement?

Toggle accordion

Lees alles over onze visie 'Samen Zorgzaam Groeien' op deze pagina. Onderaan kan je het schoolreglement en afspraken downloaden.

Wanneer en waar kan ik mijn kind afzetten of ophalen?

Toggle accordion

Voor school:

  • Vanaf 7:00 is er opvang in het kleuterzaaltje, vanaf 7:45 is de opvang in de klimhoek (of op de speelplaats middenvleugel bij regenweer).
  • Het blauwe hek is open voor wie met de fiets naar school komt.
  • De lesdag start om 8:40: we verwachten de leerlingen voor 8:35 op school.
  • Kleuters die vanaf 8:25 toekomen op school worden door de ouders naar de klas gebracht, tot bij de juf voor het open onthaal. Om 8:40 starten de activiteiten. Dan verlaten de ouders de klas. Voor 8.25 wachten ouders en kinderen op de speelplaats.

Na school:

  • Kinderen kunnen met een rij mee naar huis, wie zelfstandig de school mag verlaten heeft schriftelijke toestemming van de ouders nodig. Wie niet meegaat met de rij, gaat naar de studie of blijft in de opvang.
  • Tot 15:30 kan je kind afgehaald worden op de speelplaats. Vanaf 15:30 zijn de kinderen van de opvang in de klimhoek (of op de speelplaats middenvleugel bij regenweer).
  • Gelieve uw kind af te melden bij Jürgen indien jullie na 15.30 de school verlaten, ook na een buitenschoolse activiteit op KLIM.

Hoe worden verjaardagen gevierd op school?

Toggle accordion

In de klas vuren we gelukwensen af en zingen we voor de jarige. Trakteren hoeft uiteraard niet. Wil je toch iets meegeven, dan hebben we deze afspraak:

Bij een traktatie in de klas voor de verjaardag van jouw kind, kies je voor een sobere traktatie uit het vuistje (geen bord en bestek): fruit, cake, koek. Je geeft geen individuele geschenkjes, snoep, chips en drank mee.

Hoe wordt mijn kind geëvalueerd op school?

Toggle accordion

Op school doen we aan brede evaluatie: observeren, opvolgen, evalueren en rapporteren. Op regelmatige basis krijg je toetsen en beoordelingen te zien om in te kijken om zicht te krijgen op de leervorderingen. 5 keer per jaar krijgen de kinderen van de lagere school een rapport.

Het rapport bestaat uit:

  • persoonsgebonden ontwikkeling of schoolafspraken
  • cultuurgebonden ontwikkeling
  • een woordje van de leerkracht
  • zelfevaluatie van jouw kind
Naast de rapporten zijn er ook kindgesprekken.

Wanneer zijn er oudercontacten?

Toggle accordion

We organiseren oudercontacten in november en maart/april. Op de laatste schooldag wordt het rapport afgehaald bij de klasleerkracht.

Naast deze vaste momenten, is het op elk moment mogelijk om contact op te nemen met de klasleerkracht als er vragen, zorgen of belangrijke gebeurtenissen zijn. We hechten veel belang aan open communicatie en een goede samenwerking tussen school en thuis.

Voor de ouders van instappers in de peuterklas is er op voorhand een kennismakingsgesprek.

Moet deze info er ook bij? Welke vraag koppel ik eraan?

Toggle accordion

Op Klim geloven we in de kracht van betrokkenheid, zowel fysiek als mentaal. We staan voor een omgeving die zelfcontrole, duidelijke verwachtingen en een sterk ondersteunend netwerk bevordert. Klim staat voor samen zorgzaam groeien, waarbij we duidelijke, open en verbindende communicatie omarmen en ons verzetten tegen onacceptabel gedrag. Wij willen dat je weet: we zijn er voor jou en we geloven in jou.

Onze waarden:

  • Aanwezigheid: We zijn er en blijven er in elke situatie voor jou!
  • Zelfcontrole: We stellen duidelijke verwachtingen en nemen de tijd om samen op zoek te gaan naar passende oplossingen.
  • Steunnetwerk: We geloven in de kracht van samenwerking waarbij alle partners evenwaardig zijn.
  • Transparantie: We communiceren open en duidelijk, zodat iedereen op de hoogte is van onze doelen, verwachtingen en beslissingen.
  • Relatie: We laten je niet los, ook niet wanneer je het moeilijk hebt. We blijven in verbinding gaan.
  • Verzet: We verzetten ons tegen onaanvaardbaar gedrag en maken zo van Klim een fijne plek voor iedereen.
We geloven in jou en houden vol.

Deze standpunten vormen de kern van onze missie op Klim. Het is onze toewijding om een gemeenschap te creëren waar iedereen zich gekoesterd, gesteund en uitgedaagd voelt om de beste versie van zichzelf te worden. We nodigen al onze partners uit om hier samen aan te werken. Door onze krachten te bundelen, kunnen we een verschil maken in het leven van elk kind.

Wat doet een zorgcoördinator?

Toggle accordion

Als zorgcoördinator volgen en ondersteunen we de schoolloopbaan van elke leerling.
Zowel preventieve zorg, observaties, opvolging van testen, overlegmomenten en kindgesprekken kunnen aan bod komen.

Wanneer we merken dat er specifieke ondersteuningsnoden zijn, brengen we deze met de verschillende betrokkenen in kaart.
De school doet extra inspanningen om voor individuele leerlingen of een groepje leerlingen barrières te overbruggen.
Indien nodig schakelen we externe hulp in en lopen we samen een traject zodat de leerlingen optimale kansen krijgen.

We streven ernaar dat iedereen zich goed mag voelen op onze school.
Zorg dragen doen wij samen zodat iedereen mag blijven groeien!

Ontdek ons zorgteam hier.

Wat is de Phoenixklas?

Toggle accordion

Op onze school vinden we het belangrijk dat de leerlingen aansluiting vinden bij de leerstof. In de klas doen we aan differentiatie om hieraan tegemoet te komen. Bij deze differentiatie hebben we aandacht voor aanpassingen op vlak van tempo, moeilijkheidsgraad en oplossingswijze.

In overleg bekijken we welke leerlingen hier nood aan hebben. Hierbij besteden we ook aandacht aan de cognitief sterk functionerende leerlingen. Al van in de kleuterklas bieden we verrijking aan in het hoekenwerk. In de lagere school zetten we dit verder, door te compacten om te kunnen verrijken in de vrijgekomen tijd.

Het aanbod in de klas kan aangevuld worden met externe uitdaging in de Phoenixklas. Dit is voor leerlingen vanaf het derde leerjaar die de leerstof uit de klas zelfstandig kunnen verwerken. Het doel van de Phoenixklas is om op een productieve manier door de leerkuil te gaan. Hierbij zetten we in op het contact met ontwikkelingsgelijken om zo de werkhouding/studievaardigheden te optimaliseren en het mentale welzijn te versterken.

Hoe ondersteunt de school anderstalige nieuwkomers?

Toggle accordion

In de klas anderstalige nieuwkomers begeleiden we leerlingen die nieuw zijn in België en die het Nederlands nog niet spreken. Deze leerlingen sluiten vanaf dag 1 aan bij de leeftijdsgenoten in de reguliere klas. Daar worden zij ondergedompeld in een Nederlands taalbad.

Enkele uren per week worden de anderstalige nieuwkomers uit die reguliere klas gehaald om individueel of in kleine groepjes specifiek te werken rond taal en rekenen. Via preteaching en extra oefeningen proberen wij de leerlingen te helpen om beter te kunnen meevolgen in hun reguliere klas.

We weten dat het ongeveer 7 jaar duurt om een nieuwe taal goed te leren. Met dit in het achterhoofd willen wij ook benadrukken dat geduld en tijd 2 belangrijke factoren zijn bij het leren van het Nederlands. Het eerste jaar is het moeilijkst. Wij geven elke leerling de tijd om jaar na jaar te groeien in het verwerven van het Nederlands. Samen met alle leerkrachten zorgen wij voor hun welzijn en zetten wij in op het begrijpen, spreken, lezen en schrijven van het Nederlands.

Welke externen komen op school?

Toggle accordion

CLB

Centrum voor Leerlingenbegeleiding In open communicatie zoeken we de best mogelijke hulp en adviseren u graag samen met het CLB welke zorg kan bijdragen.

  • Ilse Van den Bergh: contactpersoon peuter - 3de leerjaar
    0470 86 45 01 - ilse.vandenbergh@vclbgent.be
  • Kirby Rosseel: contactpersoon 4de - 6de leerjaar
    0490 44 27 74 - kirby.rosseel@vclbgent.be
  • Jeftha Blezer: arts
    0499 05 91 09 - jeftha.blezer@vclbgent.be
  • Deborah Van Rechem: verpleegkundige
    0490 64 26 03 - deborah.vanrechem@vclbgent.be
  • link naar de website

Leersteuncentrum DiverGENT

  • link naar de website

Katholiek Onderwijs Vlaanderen

  • link naar de website

Welke leerkrachten geven les aan mijn kind?

Toggle accordion

Welke dagstructuur volgt mijn kind?

Toggle accordion

De schooldag start en eindigt op hetzelfde moment voor alle leerlingen, maar de invulling van de dag verschilt sterk afhankelijk van de leeftijd van je kind. Bekijk de volledige dagstructuur op deze pagina.

Info bij ouderbetrokkenheid is soms erg verschillend. Veel teams schrijven iets over agenda/taken/lessen, maar daar maakten we laatst een oefening rond dus die info is mss actueler en indien klaar over te nemen op de website.

Moet er nog een overzicht komen van de uitstappen?